Jusqu'aux Pieds de mon Maître (1993) - To the Feet of My Master (1993)

 

5 décembre 1993 - 5 December, 1993


1 Decembre 1990 - Madras
Yogi Ramsuratkumar Jayanti

Dans ces notes, la dernière partie se réfère à la page 30 du livre de Mani. Comme nous l'avons écrit par ailleurs, les notes de Krishna ont été écrites immédiatement après les évènements qu'elles relatent. Vous verrez que, si Mani dit les choses importantes, il a une manière particulière de les présenter. Comme il est écrit à la première page du livre : ''aucune partie de ce livre ne peut être reproduite de quelque manière que ce soit sans autorisation écrite de l'éditeur, sauf dans le cas de citations utilisées dans des articles et des comptes-rendus critiques", et que tel est le cas ici, nous utilisons le passage dont il est question. Le voici :

"Le darshan suivant auquel j'étais présent avec Sadhu Rangarajan s'est passé après notre célébration du Jayanti. Bhagavan demanda un compte-rendu des célébrations et un rapport sur le travail du Ramnam. Puis Bhagavan se tourna vers moi et demanda s'il était possible de tenir un satsang sur la propriété de l'Ashram. Je compris que le satsang dont il était question était celui dont j'avais parlé quelque temps auparavant.
Je dis : "Ce serait possible, Bhagavan, mais nous pouvons probablement attendre cinq cents personnes et environ deux cents d'entre elles seront des femmes. Si tous ceux qui viennent étaient des hommes, il n'y aurait nul besoin d'intimité, mais pu_isque les femmes seraient là pendant plus de 12 heures, il doit y avoir pour elles des facilités de base."
J'étais résolu à écouter et à répondre à Bhagavan avec ce que à quoi j'avais murement réfléchi. Je pus soudain entendre un murmure dans le groupe de dévots qui étaient assis derrière moi. Quelqu'un prit la parole et parla de la difficulté qu'il y aurait à bâtir des commodités sur le terrain de l'ashram. Quelques uns de ceux qui étaient làocommencèrent à me poser des questions sur la construction de toilettes et, de la discussion, je pus dire qu'il y avait de grandes différences d'opinion.
Je dis à Bhagavan : 'S'il vous plaît, j'ai besoin de ces commodités de base pour le satsang."
Soudain, Bhagavan dit : "Mani, laissons tomber ce sujet pour le moment. Ce mendiant t'informera plus tard de ce satsang.
Krishna Carcel, un français, tombé amoureux de Bhagavan, était aussi dans la pièce. Après avoir quitté ma maison de Madras il était venu à Tiruvannamalai quelque temps pour être auprès de Bhagavan. Bhagavan questionna Mr Carcel sur son séjour à Madras et sur de nombreuses autres choses. Il donna à Mr Carcel la permission de repartir à Madras avc Sadhu Rangarajan et moi. Mr Carcel restera avec nous jusqu'à ce qu'il reparte en France deux jours plus tard."

En vérité, c'est ce jour-là que Yogiji a pris Mani à Ses côtés.

Quant à ce qui est du dernier paragraphe, les corrections apparaissent ici aussi.... Yogiji est entré dans la vie de Krishna en 1988 ! Il n'est pas allé à Tiruvannamalai pour ceci ou cela... Yogiji avait fait savoir qu'Il le recevrait tel jour à telle heure ... Cela n'est pas la même chose.... Krishna n'était pas un étranger en voyage spirituel en 1993. L'article dont parle Yogiji ci-dessous date de 1991! ... .... Ne diminuons pas autrui pour apparaître important ... Où est Sadhuji dans ce texte ? Sadhu Rangarajan était pourtant bien là aussi... responsable de répandre le Ramnam... Voici les notes de Krishna, écrites le jour même (et non 10 ans plus tard), immédiatement après les évènements. Elles sont assez précises ! Ces notes sont simplement là pour 'corriger', et certainement pas pour se mettre en avant. Ce dont parle Mani plus haut au suejt des toilettes est tout à fait juste, et il y a plus de détails ici.

 

5 Décembre 1993

 

Après le lever, c'est le petit déjeuner. Mais je ne prends rien si ce n'est un café chaud.

Nous nous rendons ensuite avec Mani et Mohan au Temple. Nous passons d'abord à la maison de Yogi et prenons photos et vidéo. Puis nous allons faire nos dévotions au Temple et rentrons retrouver le sadhu pour le départ commun pour Sudama.

Nous arrivons là-bas juste à 7 heures. Il nous est alors dit : "Swamiji est rentré tard hier. Il vous recevra à 10 heures."

Nous nous rendons alors, en attendant, au Ramanashram, toujours en voiture. C'est alors que je me rends compte que mon pantalon est plein de bouse de vache. La bouse vient du sac de la caméra que j'ai posé sur mes genoux ! Je dis alors qu'il me faut aller me changer. Le sadhu et Mohan descendent de la voiture au Ramanashram tandis qu'avec Mani nous repartons vers l'hôtel Brindavan pour me changer. Je passe de l'eau dessus. Mais pour le pantalon il est tout mouillé. Alors Mani me passe un languti. Et nous retournons au Ramanashram où nous faisons le parikrama.

Puis nous remontons dans la voiture et faisons avec elle la pradakshina autour d'Arunachala. Nous stoppons de l'autre côté et pénétrons dans le temple pour avoir le darshan du dieu et de la déesse. Sortant du temple, nous nous rendons à l'échoppe où Yogi avait l'habitude de stationner et nous prenons quelque chose de chaud, ainsi que des photos et des vues vidéo.

Nous rentrons à l'hôtel. Je vais chercher 3 cafés pour les autres, puis je vais acheter le journal.

Enfin il est 10 h moins dix. Nous montons dans la voiture et nous présentons à Sudama à 10 heures. Au portail 4 blancs attendent. Nous sonnons et il nous est ouvert. Il est demandé aux quatre étrangers de revenir dans une heure, c'est à dire vers 11 h. Nous rentrons, suivis par 2 hommes et 2 femmes, dont le petit neveu de Ramana Maharshi, Ganeshan.

Nous attendons environ une demi-heure, puis nous sommes introduits auprès de Yogi. C'est d'abord Rangarajan qui se prosterne et se place près de Swami. Je me prosterne à mon tour. Yogi me tape alors fort sur le dos. Puis je me redresse, à genoux. Yogi sourit. Je prends place.

 

Une fois que nous sommes tous installés, les 4 autres personnes sont introduites. Ganeshan est venu avec un paquet contenant trois châles, paquet qu'il offre au Yogi en disant :

- Ceci a été donné par des dévots de Yogi le jour de son Jayanti
- Quoi d'autre ?
demande Yogi.
- Ganeshan : Je voudrais bien en avoir un, donné par vous avec votre bénédiction.

Alors Yogi lui demande d'en choisir un. Il choisit le bleu. Après lui avoir donné, Yogi demande si Sujata et Anuraddha (les 2 femmes présentes) en veulent aussi un. Les deux répondent évidemment qu'elles seraient excessivement bénies si elles en recevaient un des mains de Yogi. Yogi rit et appelle Sujata. Il lui demande de choisir et elle choisit le rouge. Anuraddha prend alors le dernier avec les bénédictions de Yogi.

Yogi nous dit qu'il était informé de notre arrivée la veille, mais qu'il a oublié à cause de sa folie (madness). Il dit " Je suis désolé. "

Le café est servi à tout le monde. La femme qui le sert vient avec un présentoir dans lequel sont les tasses de café en acier. Yogi l'appelle alors et lui dit que cette manière de faire n'est pas convenable, qu'elle doit prendre elle-même chaque tasse et la donner à chacun. Ce qui est fait aussitôt.

Puis Yogi demande à Devaki de chanter, juste en faisant un signe de la main. Alors tout le monde chante "Yogi Ramsuratkumar, Yogi Ramsuratkumar, Yogi Ramsuratkumar, Jaya Guru Raya !". Il est bientôt informé de l'arrivée des 4 étrangers qui s'étaient présentés à 10 heures. - "Y-a-t-il quelqu'un d'autre ?" et il demande de faire rentrer les étrangers et de demander aux autres d'attendre. Après leurs pranams, il est demandé aux étrangers de s'asseoir, à la gauche du Yogi. Le chant reprend : "Yogi Ramsuratkumar ... ".

Après quelque temps, Il demande à Rangarajan de parler du mouvement du Ramnam. Le sadhu s'exécute et il en vient à parler de Mohan et de Krishna. Il semble caractéristique qu'il ne parle pas de Mani, alors que c'est Mani qui s'est occupé de l'organisation du Jayanti cette année (à Madras) ! Puis Yogi demande à Rangarajan de chanter OM SRI RAM JAI RAM JAI JAI RAM. Le sadhu s'exécute et le mantra est repris par tous, sauf les étrangers qui, par la suite et doucement, se joignent au chant.

Yogi demande ensuite à Devaki de donner un résumé de la lettre qu'a envoyé Michel Coquet. Michel expose qu'il a reçu une demande pour faire chanter en France le nom de Yogi Ramsuratkumar. Un mouvement pour le Ramnam a déjà été lancé depuis un moment par Krishna, dit-il, et il demande des explications car cela créerait une véritable confusion. Je suis surpris car je n'étais pas du tout au courant et il n'est pas dit qui a fait cette demande à Michel.

Yogi demande alors à Rangarajan de donner les éclaircissements demandés. Rangarajan explique alors que Swami Satchidananda d'Anandashram a accepté que le Guru Nama aussi soit compté comme le Rama Nama dans le Yagna, cela de manière indifférente. Il montre alors une photo du Yogi prise récemment et cartonnée où il est mentionné au dos que ceux qui suivent le Yagna peuvent indifféremment compter ou le Ramnam ou le Gurunam. Sadhu montre alors cette photo au Yogi. Celui-ci la porte à son front et demande que ces photos soient distribuées aux quatre étrangers (deux hommes et deux femmes).

Yogi demande si Krishna et Michel se connaissent. Sur la réponse positive il dit : "Alors Krishna rapportera la réponse."

Le chant "Yogi Ramsuratkumar" reprend quelque temps, toujours et à chaque fois sur un signe de la main de Yogi.

Quelques minutes après, il est averti que 10 personnes attendent pour obtenir son darshan. Yogi demande qu'elles soient introduites. Il les bénit une par une, leur donne un fruit comme prasad et les fait partir tout de suite.

Puis il demande à Ganeshan de parler pendant 10 minutes pour exposer l'essentiel du message de Ramana. Ganeshan est d'abord silencieux. Puis il résume.

Yogi dit ensuite à Devaki qu'il veut que les étrangers se retirent. Il les bénit un par un, dont un Mickael qui, alors qu'il est allongé devant Yogi, lui dit : "Ma conscience est pour le Ramnam mais mon mental n'arrive pas à s'y inclure." Aussitôt le Yogi lui dit : "Concentrez-vous sur la Conscience, pas sur le mental." Chacun bien entendu reçoit un fruit comme prasad, et ils sortent tous les quatre. Il fait ensuite entrer 6 personnes venues de Pondichéry qui, après leur pranam, s'assoient à la place des blancs. Le Gurunama est de nouveau chanté. Puis les 6 personnes sont bénies une par une, Yogi leur donne un fruit en prasad et elles sont renvoyées.

Et tout aussitôt Yogi dit :

"Ce mendiant est mort en 1952 aux pieds de lotus de mon père Swami Ramdas. Depuis ce moment rien d'autre n'existe que mon Père. Seulement mon Père. Seulement mon Père. Mon Père est présent en tout et il fait tout. Ce mendiant n'a rien à faire. Mon Père est tout. Il est en tout et tout est en Lui. Il est en toute chose et toute chose est en Lui. Il n'y a rien d'autre que mon Père (regardant partout y compris les choses). Il est le passé, le présent et le futur. C'est seulement Dieu qui est venu dans la forme de Ramdas. Lorsque Swami Ramdas a quitté son corps, il n'y avait que Dieu. Ce mendiant n'existe pas. Ce mendiant n'a pas de corps, il n'a pas de mental, il n'existe pas, mon Père seul est, et vous êtes assis devant le Très Haut. (Très emphatique :) Tous les présents ici, J.V., Ganeshan, Krishna, Rangarajan et les autres êtes bénis car vous êtes assis devant Dieu. Il n'y a rien d'autre. Seulement Dieu. Je ne vois que Dieu."

Et spontanément il lève la main et bénit. Comme à chaque fois, les ondes nous touchent, je les perçois nettement de manière physique.

 

Plus tard encore Yogi reprendra soudainement : "Il n'y a que mon Père. Seul mon Père existe. Que mon Père."

Il dira encore : "Ce mendiant n'existe pas. Yogi Ramsuratkumar n'est pas le nom de ce mendiant. C'est le nom de mon Père. Aussi ce mendiant veut l'entendre chanter. Chantez !!!" Et il lève la main pour que le chant s'élève. Alors le Guru nama est chanté pendant très longtemps.

Yogi dira aussi : "Ils disent :"Vous êtes un Mahatma, un grand Dieu qui est venu à nous". Devaki demande alors : "Qui sont "Ils" ? "- Les soeurs de Sudama" (Devaki, Vijayalakshmi, Rajalakshmi et Vijayakka). Puis il dit : "Ce mendiant n'est pas un sannyasi comme Rangarajan. Il a quelque attachement pour les soeurs de Sudama. Sans elles ils ne pourrait pas vivre. Elles rendent un grand service à ce mendiant que ce mendiant ne mérite pas." Devaki répond alors qu'elles sont toutes de la poussière et qu'elles sont remuées parce qu'un tel grand Yogi s'est baissé pour ramasser cette poussière. Il demande alors : "Qu'en pense Rangaraja ?". Le sadhu dit qu'un jour il a reçu un message d'Upaddhayan lui disant que le Yogi était alité et très indisposé. Il s'est alors rué à Tiruvannamalai pour voir le Yogi qui était souffrant. Le Yogi aussitôt l'avait renvoyé en lui disant qu'il avait un travail important à faire (répandre le Ramnam) et qu'il lui avait dit : "Rien n'arrivera à ce mendiant, mon Père prendra soin de lui." Même alors le sadhu pensait qu'il n'y avait personne pour prendre soin de Son corps. Mais maintenant il est heureux que les soeurs de Sudama prennent si bien soin de Lui." Le Yogi dit qu'il n'aime pas que les soeurs de Sudama disent qu'elles sont de la poussière et que des Mahatmas comme Yogi s'abaissent pour ramasser cette poussière. Rangarajan dit alors qu'elles ont raison car comme nous ne pouvons atteindre une telle hauteur, Dieu alors doit venir et nous faire monter.

Puis Devaki dit que le Dr Radhakrishnan était aussi très heureux d'apprendre le service que les soeurs de Sudama rendent au Yogi. Yogi dit alors : "Si Rangaraja et Radhakrishnan sont heureux du service des soeurs de Sudama, alors ils n'ont pas besoin de s'en faire. Ils peuvent être heureux." Il ajoute : "Vous savez, plus que vous ne le croyez, mon Père prend soin de ce mendiant."

Après un temps, et après encore le chant du Guru Nama, Yogi s'enquiert s'il est possible que de la nourriture soit donnée à tous ceux qui sont présents. Devaki répond que tout sera prêt dans une dizaine de minutes.

Après dix minutes, le repas est servi à tous. Afin que tous puissent tenir sur un seul rang, je me mets sur la gauche. Mani fait alors des signes à Rangarajan, car en fait ils souhaiteraient tous que je puisse prendre Yogi en vidéo. Je ne veux pas demander car j'ai déjà tellement reçu de bénédictions inattendues que je n'ai aucun droit de demander quoi que ce soit. Le sadhu dit alors à Yogiji qui a commencé à manger : "Krishna a pris le Jayanti en vidéo à Madras pour la France et il souhaiterait prendre quelques vues ici." Mais Krishna n'a jamais rien demandé. Bien sûr au fond de lui même il le souhaite mais il n'a rien demandé du tout. Le Yogi répond : "Pas maintenant, Rangaraja". Et tous se disent : "il n'a pas dit non, il a simplement dit : 'pas maintenant'" ).

Après le repas, Yogi dit : "vous pouvez aller", et nous allons tous nous laver les mains et nous rincer la bouche. Puis nous revenons aux mêmes places.

Gurunama. Yogi dit à Rangarajan : "Ce mendiant veut revoir Krishna parce qu'il n'a pas passé avec lui le temps qu'il souhaitait. Mais beaucoup de monde vient. Ce mendiant veut passer un moment avec lui. Krishna a si bien parlé de ce sale pécheur ('dirty sinner'). Revenez vers 16h."

Après un moment Il dit : "J.V. peut venir s'il le veut à 4h. C'est un homme occupé. J'ai lu dans les journaux quelque part que J.V. est un industriel de la musique. Et j'ai vu que le concert de Jackson avait été annulé (Yogi rit franchement) et que J.V. avait entrepris une action judiciaire. Ce mendiant se réjouit que le programme ait été annulé (Yogi rit toujours franchement). J.V. a perdu beaucoup d'argent. N'est-ce pas ?"

J.V. (qui avait monté le programme) répond alors qu'il a entrepris une action judiciaire. - "Ainsi c'est en cours." Anuraddha dit alors : "J.V. a fait un discours pendant la célébration du Jayanti, mais il a refusé de rapporter ce qu'il avait dit. Il veut seulement le rapporter en présence de Yogi". Yogi demande alors : "Dites s'il vous plaît ce que vous avez dit à propos de ce mendiant." J.V. répond qu'à chaque fois qu'il rencontre Swami, Yogi lui demande si tous les problèmes sont résolus. J.V. a l'habitude de donner une réponse positive : "Tous les problèmes seront résolus". Cette fois alors qu'il rencontre Yogi il ne donnera pas cette réponse que tout est résolu. Il n'est pas sûr. Tous ses projets ont échoué et il sollicite les bénédictions de Yogi pour être délivré de tous ses problèmes. Yogi lève alors la main et dit : "Mon père bénit J.V. et Sujata. Ce mendiant est sûr que son Père résoudra tous leurs problèmes". Disant cela il était clair que Yogi est ému.

Puis, après quelques moments, nous nous prosternons chacun notre tour devant le Maître. Il me donne 4 grandes tapes dans le dos et reparle de l'article. Nous sortons tous. Il est alors 14 h 30. Nous venons de passer 4 heures avec Yogi ! Nous avons partagé son repas encore une fois !

Nous rentrons à Brindavan Hôtel. Mais à 16 heures nous sommes à la porte de Sudama. Les mêmes se retrouvent dans la première pièce, mais nous n'attendons pas longtemps. Rangarajan entre, suivi de Krishna et des autres. Je me prosterne. 4 grandes tapes dans le dos puis, alors que je me redresse à genoux, Yogi s'empare de ma main et la conserve dans la sienne et plonge son regard dans le mien. Il va encore tout au fond de mon être. De nouveau, je me sens mis à nu, complètement. Puis il dit : "C'était vraiment un bon article". Je vais m'asseoir. Nous sommes tous assis à la même place que le matin.

Sur un signe de Yogi, le Gurunama est entonné. Puis Yogi demande que quelque chose nous soit donné. Prof. Rajalakshmi apporte les tasses de thé en acier dans un présentoir et le donne le présentoir au Yogi. Yogi donne une tasse au sadhu Rangarajan puis m'appelle. Je vais vers lui et il me donne une tasse. Puis chacun est appelé de la même manière avec ses bénédictions.

Avec le thé nous est apporté quelque chose à manger, pour ce que nous appellerions le 'goûter'.

Gurunama sur un signe de Yogi. Puis Yogi demande à Devaki de lire quelques poèmes du livre de Lee Lozowick choisis par Rangarajan. Rangarajan choisit puis passe le livre à Devaki qui s'exécute. Yogi demande à ce que certains poèmes soient lus de nouveau. "One more time." Puis il demande au sadhu de lire quelques autres poèmes.

7 dévots d'un swami de Lucknow, des blancs, sont venus pour obtenir son darshan. Il y a deux hommes et 5 femmes. Ils sont introduits et placés à gauche du Yogi. Yogi demande alors au sadhu de lire la note de l'Editeur du livre. Ceci fait, Il demande de lire l'introduction de Lee. Puis il demande de nouveau de lire l'introduction de l'éditeur, et il signale aux étrangers que l'éditeur, c'est Rangarajan lui-même. Puis encore l'introduction de Lee.

Le Gurunama est chanté de nouveau pendant très longtemps. Pendant le chant, comme toujours, Yogi ne cesse de lever la main et de donner des bénédictions en direction de tous. Je ressens clairement les ondes. Quelquefois, alors que j'ai les yeux fermés, je ressens ces ondes...

Puis Yogi se lève et se dirige vers la salle de bains. En revenant, il fait comme lors de la première fois, à savoir qu'il ne va pas se rasseoir mais parcourt en cercle la pièce de multiples fois, debout, en levant ses mains au-dessus de chacun, accordant ainsi ses bénédictions. Des filles parmi les étrangères rient à haute voix, elles doivent se dire qu'effectivement ce qu'on a dû leur dire sur Yogi est vrai, à savoir qu'à certains moments il se conduit comme un fou. Yogi se rassoit. Il continue à bénir alors que nous chantons le Gurunama. Sa main quelquefois fait de grands gestes amples, parcourant en une seconde toute la pièce. La fille rit toujours à haute voix.

 

Bientôt il appelle les étrangers chacun à leur tour, leur donne un fruit en prasad et les renvoie avec Ses bénédictions.

Onze personnes sont encore introduites. Il leur demande de s'asseoir pour quelques minutes, puis les appelle de même, leur donne à chacun une banane comme prasad et les renvoie.

Le Gurunama est entonné de nouveau.

 

Depuis le début il n'y a aucune lumière. Le jour baisse peu à peu. Devaki allume deux bougies. Anuraddha dit que Yogi devrait demander à Prof. Rajalakshmi de chanter quelques chansons sur Bhagavan. Yogi demande donc à Rajalakshmi qui s'exécute. A la fin de la chanson, Yogi dit simplement : "encore une". A la fin, de nouveau : "encore une". Cette dernière finit : "Encore une et ensuite ce mendiant ne vous en demandera plus". Elle chante. A la fin du chant Yogi lui dit qu'elle peut 'retourner à son monde'.

La lumière soudain est revenue. Alors Mani et Mohan pensent immédiatement qu'il y a assez de lumière pour la vidéo et me font signe. Je ne veux rien demander. La lumière va bientôt redisparaître.

Trois autres personnes ont été introduites : une Rajakumari, son fils Sendhal, habillé à l'occidentale moderne (tee-shirt bariolé et jean ample), et une Madika. Devaki leur demande s'ils souhaiteraient avoir du thé ou dîner. Ms Rajakumari dit qu'elle préférerait dîner. Mais Yogi appelle Devaki et lui dit qu'il n'est nul besoin de préparer à dîner pour eux parce qu'il va les renvoyer maintenant, et il demande au garçon et aux femmes de revenir le lendemain matin à 10 heures.

La lumière était réapparue.

Yogi s'enquiert de l'heure. Comme on lui apprend qu'il est 18h 30, il veut savoir si le souper peut être servi à chacun et à quelle heure cela peut se faire.

Puis c'est de nouveau le Gurunama.

Le dîner est servi à 18h 40. C'est une véritable bénédiction ! Voilà en fait 4 repas partagés dans l'intimité du Maître. Le repas consiste en chapattis et pommes de terre baggi. Yogi souhaite plus de chapatti et de baggi parce qu'il trouve cela vraiment bon. Tout le monde rit. Anuraddha lui dit qu'elle va en informer le médecin de Yogi qu'il ne tient pas compte de ses avis. Yogi en rit et dit qu'il ne lui arrivera rien.

Après le dîner, alors que tout le monde a repris sa place, Il demande à Sadhu Rangarajan la date du départ de Krishna.... Comme Rangarajan répond que son départ est mercredi, Yogi demande si jusque là Krishna sera chez Rangarajan. Celui-ci répond par l'affirmative (alors qu'il n'en est pas ainsi exactement puisque, même si je vais chaque jour chez le sadhu), c'est Mani et son épouse qui m'hébergent.

Puis Sadhu Rangarajan lui pose une question relative à l'Akhand Ramnam qui est programmé pour le 12 décembre. Yogi répond que cela ne peut se faire. Le sadhu lui dit qu'il est allé voir l'ashram et que la structure provisoire est tombée du fait des vents cycloniques du samedi et que cela demandera quelques jours pour la remettre en place. Il n'y a pas assez de temps pour réparer et de ce fait il n'est pas possible que l'Akhand Ramnam se fasse à l'ashram. Le sadhu suggère alors de le tenir au Royal Matam à l'intérieur de la ville. Yogi refuse catégoriquement : l'Akhand Ramnam doit avoir lieu à l'ashram. Mani dit alors : " Nous sommes heureux d'avoir le Ramnam à l'ashram. La difficulté est de pourvoir aux besoins de base pour les fidèles ". Yogi demande alors à Mani les horaires prévus. - "De 6 heures du matin à 6 heures du soir. 60 femmes sont attendues pour y participer. Aussi doit-on pourvoir à leurs besoins de base". Anuraddha dit alors : "Il y a déjà eu beaucoup de fêtes au lieu de l'ashram, aussi il n'y a pas de difficulté pour celle-ci.". Mani dit : "L'Akhand Ramnam est complètement différent. Tous les fidèles doivent être là pour les 12 heures entières, ils ne peuvent partir comme dans les autres programmes. Aussi pourvoir aux besoins de base est obligatoire pour celui-ci." Yogi est d'accord avec Mani. Des toilettes doivent exister sur le site de l'ashram. Comme Mr Janarthan et Mrs Angewanalu ne sont pas présentement à Tiruvannamalai, cela prendra quelque temps pour pourvoir à toutes ces choses. Aussi pense-t-on à repousser la date de l'Akhand Ramnam. Yogi dit qu'il pourra avoir lieu le premier dimanche de janvier, c'est à dire le 2. Mani veillera que tout soit prêt. Devaki dit qu'elle peut passer son garage et ses toilettes pour les femmes. Yogi la remercie mais tient à ce que les besoins de base soient pourvus à l'ashram même. Mani dit alors : "Au moins 15 personnes d'Anandashram, 40 personnes de Bangalore et 60 femmes de Madras sont attendues ". Aussi va-t-il essayer de pourvoir à tout cela. Yogi dit qu'il n'y a pas de problème. Cela peut être fait et Mani dit encore qu'il parlera à Uppadhaya pour la nourriture. Yogi dit que si c'est Brindavan Hotel il parlera aussi à ces gens pour la nourriture. Puis il dit à Devaki qu'elle doit lui rappeler à propos de tous les arrangements qui doivent être faits pour l'Akhand Ramnam le 2 janvier. Il dit à Mani que le 2 janvier est bon, et demande d'en informer les fidèles.

Puis sadhu Rangarajan émet quelque doute sur le nombre de fidèles et autres choses. Yogi dit : "Il n'est nul besoin de se faire du souci. Mani va s'en occuper et ce mendiant fera les arrangements nécessaires." Puis le Yogi nous dit qu'il va maintenant nous laisser.

Sadhu alors pose de nouveau la question de la vidéo. Yogi répond : "Non, pas ici." Puis se tournant vers moi il paraît qu'il aurait dit que je pourrais prendre avec la vidéo l'année prochaine dans un autre endroit (autant que je voudrais).

Mani passe alors les photos qu'il a pris du Jayanti au sadhu qui les montre à Yogi. Il y a aussi des photos qui ont été prises chez Mani de Lee et des personnes qui sont venues avec lui d'Amérique. Yogi prend une photo de Lee. Puis il regarde les autres et arrive à la photo où je chante le Ramnam les yeux fermés et au micro. Il dit alors : "Ce mendiant voudrait une photo de Krishna !... Puis-je la prendre ?" Comme si la question se posait ! Mani ne sait d'ailleurs pas quoi répondre tant c'est évident pour lui. (et il sera très content que Yogi ait pris cette photo).

Le moment est venu de partir. Yogi bénit le danda du sadhu. Je vais alors me prosterner devant Yogi qui me tape de nouveau fortement dans le dos à plusieurs reprises. Puis il me donne encore ses bénédictions : "Mon Père te bénit. Et il bénit aussi Devi (voulant bien entendu parler d'Ishvari)." Puis il lâche ma main. Je me lève et fait l'anjali, en reculant pour sortir. Tout ce temps Yogi fait aussi l'anjali et me regarde en souriant. Puis c'est au tour de Mani, qui prie pour que tout se déroule bien. Yogi lui dit : "Il ne faut pas se faire de souci. Mon Père donne ses bénédictions et tout ira bien." Puis c'est Mohan.

Et soudainement Yogi se lève et nous accompagne. Il quitte la pièce, va jusqu'à la porte de la maison. Plus encore, il descend les marches. Nous remettons nos chappals. Il va jusqu'au portail, Je suis juste derrière lui. Rangarajan est à côté de lui. On ouvre le portail. Il y a du monde de l'autre côté. Arrivé là, Yogi, me cherchant, se retourne vers sa gauche. Ne me voyant pas, il se retourne vers la droite. Je suis juste là. Il sourit alors, prend la main de Rangarajan dans une des siennes, et la mienne dans l'autre. Je m'incline pour toucher Ses pieds. Il garde ainsi nos mains longtemps dans la sienne. Il appelle le chauffeur de la voiture qui vient et le bénit.

Enfin nous montons dans la voiture. Une fois à l'intérieur, Sadhu Rangarajan dit à haute voix : "Yogi Ramsuratkumar ki ...", et nous tous "Jai !!!". Puis la voiture démarre, je regarde Yogi qui repasse le portail. Dieu, que de bénédictions !

 

1) Cette note a été ajouté lors de la traduction en anglais (18 nov. 2006) : c'est ici le tournant dans la vie de Mani.

 In these notes, the last part refers to Mani's book, p. 30. As written somewhere else, Krishna's notes were written immediately after the events. You will find that, if Mani says the important things, he has a particular way to present them. As, on the first page on the book, it is written : "No part of this book may be reproduced in any manner without written permission from the publisher, except in the case of quotes used in critical articles and reviews" , and as it is the case here, we use the passage in question. Here it is:

"The next darshan I attended with Sadhu Rangarajan was after our Jayanthi celebration in Chennai. Bhagavan asked for an account of the celebration and a report on the Ramnam work. Then Bhagavan turned to me and asked whether it was possible to conduct satsang at the Ashram property; I understood that the satsang he was asking about was the one I had asked about some time ago.
I said: "It would be possible, Bhagavan, but we could probably expect five hundred people to attend and about two hundred of these would be women. If all attendees were men, there would be no need for any privacy, but since the ladies would be there for more than twelve hours, there should be some basic, private facilities for them.
I was intent on hearing Bhagavan and answering Him with what I had deeply considered. Suddenly, I could hear some mumbling in the group of devotees sitting behind me. Someone spoke up about the difficulty of building facilities on the Ashram land. Some of those in attendance started to question me about building toilet facilities and from the discussion, I could tell that there was extreme differences of opinion.
I told Bhagavan: "Please, I need these basic facilities for the satsang."
Suddenly Bhagavan said: "Mani, let's drop this topic for now. This beggar will inform you about this satsang later."
Krishna Carcel, a Frenchman who had fallen in love with Bhagavan, was also in the room. After leaving my home in Madras he came to stay in Tiruvannamalai for a while to be close to Bhagavan. Bhagavan asked Mr Carcel about his stay in Madras and many other things. He gave Mr. Carcel permission to travel back to Madras with Sadhu Rangarajan and me. Mr Carcel would stay with us until he returned to France in two days time."

Actually, it is on this day that Yogiji 'took' Mani by His side.

As for what concerns the last paragraph, corrections are here too.… Yogiji entered Krishna's life in 1988! He did not go to Tiruvannamalai for this or that… Yogiji sent a message saying that He will receive him at a certain time … This is not the same… Krishna was not a foreigner on a spiritual trip .... The article Yogi speaks about below dates from 1991 ... Sadhu Rangarajan was there too this day... responsible for spreading Ramnam!..It is useless to lower others in order to appear oneself greater … Here are Krishna's notes, written the same day (and not 10 years later), immediately after the events. They are quite precise. These notes are here only to 'correct', and, as it will be possible to see, not to project one's ego.... What Mani says about toilets etc... is totally right , and more details are here.

 

 

5 Décember, 1993

 

After getting up, the breakfast. I don't take anything but some hot coffee.

Then we go to the Temple with Mani and Mohan. We first pass by Yogi's house and take pictures and video. Then we go to the temple to make our devotions, then go and join the sadhu for a common departure to Sudama.

We arrive there at 7:00 am exactly. We are told: "Swamiji has come back late yesterday. He will receive you at 10:00."

Then, in the waiting, we go to the Ramanashram, again by car. It is at that moment that I see that my pants are full of cow dung. The cow dung comes from the video-bag that I have put on my keens! I say that I have to go to change clothes. Sadhu and Mohan get off the car at the Ramanashram while Mani and me go back to Brindravan Hotel. I put water. But pants are completely wet. So, Mani lends me a languti. We go back to Ramanashram and do parikarma.

Then we go back in the car and do pradakshina around Arunachala. When we have reached the opposite side, we stop and enter the temple to get the darshan of the god and of the goddess. After going out of the temple, we go to the covered stall where Yogi had the habit to stay, and there we take something hot, as well as pictures and video.

We return to the hotel. I go to get 3 coffees for others, then I buy the newspaper.

Now it's 10 to 10:00. We sit in the car and present ourselves at Sudama at 10:00. 4 whites are waiting at the gate. We ring the bell and the gate opens for us. The four whites are asked to come back after one hour, around 11:00. We come in, followed by 2 men and 2 women, among them is Ganeshan, Ramana Maharshi's grand nephew.

We wait for about half and hour, then we are introduced to Yogiji. First Rangarajan prostrates and sits near Swamiji. Then I prostrate. Yogi pats my back strongly. Yogi smiles. I take my seat.

 

Once all of us are seated, the four other persons are introduced. Ganeshan has come with a parcel countaining three shawls, parcels that he offers Yogiji, saying:

- This was offered by Yogiji's devotees on the day of His jayanti.
- What else ? Yogi asks.
- Ganeshan : I would wish to get one, given by You with Your blessing.

Then, Yogiji asks him to select one. He chooses the blue one. After giving it, Yogiji asks whether Sujata and Anuraddha (the two women) wish to get one too. Of course, both answer that they would be infinetly blessed if they could receive one from Yogi's hands. Yogi laughs and calls Sujata. He asks her to select one and she selects the red one. Then Anuraddha takes the last one with Yogi's blessings.

Yogi tells us that he was informed about our arrival the day before, but that he has forgotten because of his madness. He says: " I'm sorry ".

Coffee is served to everybody. The woman who serves it comes with a plate on which steel cups stand. At this time Yogi calls her and tells her that her manner to do is not proper, that she must take each cup herself and give it to each one. This is done immediately.

Then Yogi asks Devaki to chant, just by making a sign with his hand. Immediately everybody chant "Yogi Ramsuratkumar, Yogi Ramsuratkumar, Yogi Ramsuratkumar, Jaya Guru Raya!". Soon, He is informed about the arrival of the 4 foreigners who came at 10:00. "Is there somebody else ?" and he asks for the foreigners to be introduced and for the others to wait. After their pranams, the foreigners are told to sit down, to the left of the Yogi. The chanting resumes: "Yogi Ramsuratkumar ... ".

After some time, He asks Rangarajan to speak about Ramnam movement. The sadhu does so and comes on speaking of Mohan and Krishna. He does not speak of Mani in spite of the fact that Mani was the organiser of the Jayanti this year (in Madras)! Then Yogi asks Rangarajan to chant OM SRI RAM JAI RAM JAI JAI RAM. Sadhu does so and the mantra is chanted in reply by everybody, except the foreigners who, afterwareds and step by step, join the chant.

Then Yogi asks Devaki to give a résumé of the letter sent by Michel Coquet. Michel says that he has received some request for having Yogi Ramsuratkumar's name chanted in France. A Ramnam movement has already been created in France since some time by Krishna, Michel says, and he asks for explanations because he does not want to create any confusion. I am surprised, I did not know about this at all, and it is not said who has made this request to Michel.

Then Yogi asks Rangarajan to bring the desired light. Then Rangarajan explains that Swami Satchidananda from Anandashram has accepted that the Guru Nama could be counted as the Rama Nama in the Yagna, this in an equal manner. Then he shows a picture of the Yogi that has been taken very recently and that is on a piece of cardboard on which it is written that those who follow the Yagna could equally count Ramnam and Gurunam. The Sadhu shows this picture to the Yogi. The latter brings it to his forehead and asks for these photos to be distributed to the 4 foreigners (2 men and 2 women).

Yogi asks whether Krishna and Michel know each other. After a positive answer, he says: " Then Krishna will bring the answer. "

The chant "Yogi Ramsuratkumar" resumes for some time, at each time on a Yogi's sign.

After some minutes, He is told that 10 people are waiting to get His darshan. Yogiji asks for them to be introduced. He blesses them one by one, gives then a fruit as a Prasad and sends them away right away.

Then he asks Ganeshan to speak for 10 minutes to dive the main points of Ramana's message. Ganeshan, first, remains silent. Then he summarizes.

Then, Yogi tells Devaki that he wants the foreigners to leave. He blesses them one after the other. One, named Mickael, while lying down before Yogi, tells Him : "My consciousness is for Ramnam but my mind does not succeed in getting in it". Immediately, Yogi tells him: "Concentrate on Consciousness, not on mind". Of course, each of them receives a fruit as Prasad, then all the four leave. He makes then 6 people, that have come from Pondicherry, enter. After their 'pranam', they sit where the whites were before. Gurunam is chanted again. Then, the 6 persons are blessed one after the other, Yogi gives them a fruit as Prasad and they are driven out.

And immediately after, Yogi says :

"This beggar died in 1952 at the lotus feet of my Father Swamy Ramdas. Since then nothing else exists but my Father. My Father alone. My Father alone. This beggar has nothing to do. My Father is everything. He is in all and all is in Him. He is in every thing and every thing is in Him. There is nothing else than My Father (looking everywhere, things included). He is the past, the present and the future. It is only God that came in the form of Ramdas. When Ramdas left his body, only God was there. This beggar does not exist. This beggar has no body, he has no mind, he does not exist. Only my Father exists, and you are seated before the Almighty. (Very emphatically): All persons here, J.V., Ganeshan, Krishna, Rangarajan and the others, you are blessed, for you are seated before God. Nothing else exists. Only God. I see only God. "

And, spontaneously, he raises his hand and blesses. As each time, waves touch us, I can perceive them, clearly, physically.

 

Later, Yogi will say, suddenly: " There is nothing but my Father. My Father alone exists. My Father only."

He will say again: "This beggar does not exist. Yogi Ramsuratkumar is not this beggar's name. It is my Father's name. Therefore this beggar wants to hear it sung. Sing!!! " And he raises his hands, for the chant to rise up. Then, Guru nama is chant during a very long time.

Yogi will also say : "They say : " You are a Mahatma, a great God that has come to us. ". Then Devaki asks: "Who are " they " ? " - Sudama's sisters " (Devaki, Vijayalakshmi, Rajalakshmi et Vijayakka). Then he says: "This beggar is not a sannyasi like Rangarajan. He has some attachment towards Sudama sisters. Without them, he could not live. They are doing a great service to this beggar, that this beggar does not deserve." Then Devaki answers that all of them are mere dust and that they are moved because such a great Yogi has bent down to pick up this dust. He asks then: "What does Rangaraja thinks of it?". The sadhu says that, one day, he received a message from Upaddhayan, telling him that the Yogi was confined to bed and very indisposed. So, he rushed to Tiruvannamalai in order to see the Yogi who was suffering. The Yogi sent him away immediately, telling him that he had an important work to do (to spread Ramnam) and he told him: "Nothing will happen to this beggar, my Father will take care of him." Even then, the sadhu thought that nobody was there to take care of His body. But now, he is happy because Sudama sisters take a so great care of him." The Yogi says that He does not like to hear Sudama sisters saying that they are dust and that Mahatmas like Yogi bend down to pick up this dust. Then, Rangarajan says that they are right, for, as it is not possible for us to reach such a height, then God has to come to make us go up.

Then Devaki says that Dr Radhakrishnan also was very happy to learn about the service that Sudama sisters were doing to the Yogi. Then Yogi says: "If Rangaraja and Radhakrishnan are happy with Sudama sisters' service, then they have nothing to worry about. They can be happy." And he adds: "You know, more than you can believe, my Father takes care of this beggar."

After a while, and again after the chanting of Guru Nama, Yogi inquires to know whether it is possible to have some food served to all those present there. Devaki answers that everything will be ready within ten minutes.

Ten minutes after, the meal is served to everybody. In order that all could stand on only one row, I put myself to the left. At that, Mani makes signs to Rangarajan, for, actually, all of them would wish that I take video shootings of Yogi. I don't want to ask. I have already received so unexpected blessings that I have no the slightest right to ask for anything. Then, the sadhu asks Yogiji, who has begun to eat: "In Madras, Krishna has taken the Jayanti in video, this for France, and he would wish to take some views here." But Krishna has never asked for anything. For sure, in his heart, he wishes to do so, however he did not ask for anything at all. The Yogi answers: "Not now, Rangaraja". And all of them tell themselves: "He did not say 'no', he just said: 'not now'.

After lunch, Yogi says: "You can go" and all of us go to wash our hands and rinse our mouth. Then we come back to the same seats.

Gurunama. Yogi tells Rangarajan : "This beggar wants to see Krishna again, because he has not passed with him the time He wished. But many people are coming. This beggar wants to pass some time with him. Krishna did speak so well about this dirty sinner. Come back at 4:00."

After a while, he says : "J.V. can come at 4 :00 if he wants. He is a busy man. I have read somewhere in the newspapers that J.V. is an industrialist in music. And I have seen that Jackson's concert has been cancelled (Yogi laughs frankly) and that J.V. has started some proceedings. This beggar is glad that the program has been cancelled (Yogiji laughs frankly again). J.V. has lost a lot of money, didn't he ?"

J.V. (who did organize the program) answers then that he has undertaken some proceedings. - "So, it's an outstanding affair." Then Anuraddha says: "J.V. made a speech during Jayanti celebration, but he refused to report what he said. He wants to report it, only in Yogi's presence". Then Yogi asks : "Please, tell what you have said regarding this beggar." J.V. answers that, each time he meets with Swami, Yogi asks whether all problems are solved. J.V. has the habit to give a positive answer: "All problems will be solved ". This time, when he meets with Yogi, he will not give the answer that everything is solved. He is not sure. All his projects have failed and he appeals to Yogi's blessings in order to be freed from all his problems. Then Yogi raises his hands and says: "My Father Blesses J.V. and Sujata. This beggar is sure that his Father will solve all their problems ". While saying this, it is clear that Yogi is moved.

Then, after some time, one after the other, we prostrate before the Master. He pats my back with four hard slaps in the back and speaks again about the article. All of us go out. It is 2:30 p.m. We have passed 4 hours with Yogi ! We have shared his meal once again!

We return to Brindavan Hôtel. But at 4:00 p.m. we are at Sudama's gate. The same found themselves again in the first room, but we don't wait for long. Rangarajan comes in, followed by the others. I prostrate. 4 big slaps in the back. Then, while I'm am sitting straight on my knees, Yogi seizes my hand and keeps it in His hand, then he gazes at my eyes. He goes once again to the bottom of my being. Once again, I feel naked, completely. Then he says: "Really, it was a good article ". I go and sit down. All of us are seated at the same place as in the morning.

On a sign of Yogi, Gurunama is chanted. Then, Yogi ask for something to be served to us. Prof. Rajalakshmi brings cups of tea on a plate and she gives the plate to Yogi. Yogi gives a cup to sadhu Rangarajan, then he calls me. I go to Him andHe gives me a cup. Then everyone is called in the same way with His blessings.

After tea, something to eat is served to us, for what we could call 'afternoon tea'.

Gurunama on a sign from Yogi. Then Yogi asks Devaki to read some poems from Lee Lozowick's book, selected gy Rangarajan. Rangarajan makes his choice and gives the book to Devaki who reads. Yogi asks for some poems to be read again. "One more time." Then he asks the sadhu to read some other poems.

7 devotees of some swami from Lucknow, whites, have come to get his darshan. There are two men and five women. They are introduced and seats are shown to them on Yogi's left side. Then Yogi asks the sadhu to read the note written by the publisher of the book. This being done, He asks to read Lee's introduction. Then he asks again to read the publisher's introduction, and he points out to the foreigners that the publisher is Rangarajan himself. Then again, Lee's introduction.

Gurunama is chanted again for a very long time. During the chant, as ever, Yogiji does not stop raising his hand and glving blessings towards all of us. I clearly feel the waves. Sometimes, when my eyes are closed, I feel these waves...

Then, Yogiji stands up and goes to the bathroom. When He comes back, He does like the first time, that is to say that he does not go to seat again, but he walks in circles around the room several times, standing, raising his hands above each one, giving His blessings in this way. Some girls among the foreigners are laughing loudly; for sure they must tell themselves that what has been told to them about Yogi is true, that at times he behaves like a mad man. Yogiji sits down. He continues to bless while we chant the Gurunama. Sometimes His hand goes in big moves, travelling the entire room in one second. The girl still laughs loudly.

 

He soon call the foreigners, one after the other, give them a fruit as prasad and sends them away with His blessings.

Eleven other persons are introduced. He asks them to sit down for some minutes, then he calls them in the same way, give each of them a banana as a Prasad and sends them away.

Once more, the Gurunama is sung.

 

From the beginning, there is no light. Daylight goes away slowly. Devaki lights two candles. Anuraddha says that Yogiji should ask Prof. Rajalakshmi to sing some songs on Bhagavan. So, Yogi asks Rajalakshmi who begins to sing. At the end of the song, Yogi just says: "Another one." At the end, once again: "Another one ". When it is finished : "Another one, and then this beggar will not ask you anymore ". She sings. At the end of the song, Yogiji tells her that she 'can go back to her world ".

Light has suddenly come back. Immediately, Mani and Mohan think that there is light enough for video and make a sign to me. I don't want to ask for anything. Light will soon go off again.

Three other persons have been introduced: one Rajakumari, her son Sendhal, dressed like a modern Westerner (gaudy T-shirt and large jean), and one Madika. Devaki asks them whether they would wish to get tee or dinner. Ms Rajakumari says she would prefer dinner. However Yogi calls Devaki and tells her that there is no need to prepare dinner for them, as he will send them away now, and he asks the boy and the women to come back the following day at 10 :00 am.

Light has come back.

Yogi asks for the time. As he is told that it is 6:30, he wants to know whether the dinner could be served to every one and at which time this can be done.

Then, Gurunama is sung again.

Dinner is served at 06 :40 pm. It's a true blessing! Actually, with this one, four meals have been shared in the Master's intimacy. The meal consists in chapattis and baggi potatoes. Yogi wish to have more chapatti and baggi because he find them realy good. Everybody laughs. Anuraddha tells him that she will inform the doctor that Yogi does not follow his advices. Yogi laughs and say that nothing will happen to him.

After dinner, when everybody has join his seat, He asks Sadhu Rangarajan about the date of Krishna's departure..... As Rangarajan answer that the departure is on Wednesday; Yogiji asks whether Krishna will be at Rangarajan's until then. Rangarajan answers : 'yes' (when he knows that it is not totally true, even if I go to his place every day. Mani and his wife give me shelter.)

Then Sadhu Rangarajan asks him a question concerning the Akhand Ramnam that is planned for the 12th December. Yogi answers that this cannot be done. The sadhu tells him that he has gone to the ashram and that the temporary structure has fallen down due to the cyclonic winds of the Saturday, and that it some days will be needed to fix it. There is no time enough to fix, it is therefore not possible to perform the Akhand Ramnam at the Ashram. Then the sadhu suggests to perform it at the Royal Matam in the middle of the town. Yogi categorically refuses: the Akhand Ramnam must be performed at the Ashram. Then Mani says (1): " We are very happy to have the Ramnam at the ashram. The difficulty is about providing the basic necessities for the devotees. " Then Yogi asks Mani about the planned timetable. "From 6 :00 in the morning to 6 :00 at night. 60 women are expected taking part. So, we must look at their basic needs. ". Then Anuraddha says : "Many festivals have already been performed at the ashram's ground, therefore there is no difficulty for this one". Mani says : "The Akhand Ramnam is totally different. All the devotees must be there for the entire 12 hours; they can't go away like in the other programs. Therefore, providing for basic needs is compulsory for this one." Yogi agrees with Mani. Toilets have to be there, on the ashram ground. As Mr Janarthan and Mrs Angewanalu are not at Tiruvannamalai presently, i twill take some time to provide for all these things. It is therefore thought of postponing the date of the Akhand Ramnam. Yogi says that it could be performed on the fist Sunday of January ; that is to say on the 2nd. Mani will have to see for everything to be ready. Devaki says that she can lend her garage and her toilets for the women. Yogi thanks her but wants the basic needs to be provided at the Ashram itself. Then Mani says: "At least 15 people from Anandashram, 40 persons from Bangalore and 60 women from Madras are expected ". Therefore, he will try to provide for all that. Yogiji says that there is no problem. This can be done by Mani, and He will speak to Uppadhaya for the food. Yogi says that if it is Brindavan Hotel, He will speak also to these persons for the food. Then He tells Devaki that she has to remind him concerning all the arrangements that have to be done for the Akhand Ramnam on the 2 January. He says Mani that the 2 January is good, and asks to inform the devotees.

Then sadhu Rangarajan expresses some doubt about the number of devotees and other things. Yogiji says : "There is no need to worry. Mani will take care of this and this beggar will make the necessary arrangements." Then Yogi says that he will leave us now.

Then Sadhu asks again for some video. Yogi answers : " No, not here. " Then, turning to me, he would have said that next year I shall be able to take video somewhere else (and as I will like).

Then Mani hands to the sadhu the pictures he has taken during the Jayanti. The sadhu shows them to Yogi. Some other pictures have been taken at Mani, pictures of Lee and of the people who have come with him from America. Yogi takes a picture of Lee. Then he looks to the other picture and some picture of me arrives, on which I chant Ramnam with closed eyes at the microphone. Then he says: "This beggar would want a picture of Krishna !... Can I take it?" As if some question could be asked ! Mani does not know what to say so much it is obvious for him (and he will be very happy that Yogiji took this photo.

Time has come to go. Yogi blesses the danda of the sadhu. Then I go and prostrate before Yogi, who pats my back once again strongly several times. Then He gives me His blessings again: "My Father blesses you. And He blesses Devî too (speaking of Ishvarî)." Then He let my hand go. I stand up and do the anjali while moving back to the door. All this time Yogi does the anjali too and look at me smilingly. Then it is the turn of Mani, who prays for everything to come well. Yogi tells him. "One has not to worry. My Father gives His blessing and everything will be all right." Then it is Mohan's turn.

Then, all of a sudden, Yogi stands up and come with us. He leaves the room, goes until the door. More, he comes dowstairs. We put our chappals. He goes to the gate. I am right behind Him. Rangarajan is by His side. The gate is opened. People are on the other side. There, looking for me, Yogi turns to His left. As He does not see me, He turns to His right. Here i am. Then, He smiles, take Rangarajan's hand in one of His hand, mine in the other one. I bow down to touch His feet. Like this, he keeps our hands in His hands for long. He calls the driver who comes and he blesses him.

Then we get in the car. Once inside, Sadhu Rangarajan says aloud "Yogi Ramsuratkumar ki ...", and all of us "Jai !!!". Then the car starts, I look at Yogi who passes the gate. God, so many blessings!

 

(1) This note has been added when translating in English, on the 18 Nov. 2006: Here is the turning point for Mani!